Awards
De SponsorRingen
De SponsorRingen worden in diverse categorieën jaarlijks uitgereikt
Categorieën
Sponsorcases die worden ingediend voor de onderstaande categorieën maken kans op een Gouden, Zilveren of Bronzen SponsorRing:
- Branded Content & Media Partnerships
- Cultuur
- Entertainment
- Maatschappij
- Sport
Je kunt een sponsorcase ook inzenden voor een categorie waarbij het gaat om ‘het beste gebruik van’, waarbij per categorie één SponsorRing te winnen is (één winnaar, geen runner up). Het gaat hierbij om het beste gebruik van:
- Content
- Creativiteit
- Data & Insights in een sponsorship
- ROI/Business case van een sponsorship
- 1Branded Content & Media Partnerships
Voor cases waarbij merken en gesponsorde elkaar maximaal versterken en dit wordt aangetoond via onderzoek en/of verkoopresultaten. Dit kan gaan om sponsoring door merken van een TV programma tot een sponsorship van een mediapartner, waarbij meerdere kanalen geïntegreerd ingezet worden. Het gaat bij voorkeur niet om incidenteel, maar juist om het structureel inzetten van content. Dit kan zowel fysiek, in mediakanalen of in eigen kanalen plaatsvinden. Bij eigen kanalen kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld een eigen app, een magazine of een fysieke locatie.
- 2Cultuur
Heb jij dit jaar een meesterwerk(je) gemaakt samen met een partij uit het culturele veld? Een activatie of vernieuwend concept dat heel Nederland moet zien? Klein of groot, dat maakt niet uit. Als het maar bewezen effectief is en alle betrokken partijen winnaar zijn. Dien dan je casus in! Het culturele veld is breed. Laat je vooral niet beperken. Het omvat onder andere culturele evenementen, podiumkunsten, musea, orkesten, theater, beeldende kunst, klassieke of populaire muziek of film. Daag ons vooral uit!
- 3Entertainment
Voor cases op het gebied van entertainment. Je case is een meesterwerk (klein of groot). En is zichtbaar gemaakt en geactiveerd via diverse middelen. Daar had iedereen graag zijn handtekening onder gezet. De resultaten van het sponsorship maak je inzichtelijk en spreken voor zich. Het heeft de sponsor en de gesponsorde veel gebracht. Met het publiek als grote winnaar. Denk aan sponsorcases op het gebied van gaming, film, muziek, theater, festivals, musicals, live performance, artiesten maar ook aanverwante spaarprogramma’s.
- 4Maatschappij
Voor cases die aansluiten bij maatschappelijke thema’s en issues van vandaag de dag. De case is geloofwaardig en relevant. En, heel belangrijk, waar bedrijfsleven en maatschappelijke thema’s samen komen en elkaar versterken. Bij voorkeur heeft het ook concreet resultaat opgeleverd. Voor de sponsor, gesponsorde en Nederland. Dat zien we terug in prestatie-indicatoren. De case laat zien wat het effect van het sponsorship is en maakt duidelijk wat de maatschappelijke impact is. Waarom zijn we er beter van geworden? Denk aan sponsorcases op het vlak van maatschappelijke projecten, corporate social responsibility, ontwikkelingshulp, partnerships met NGO’s, samenwerking op het gebied van educatie, natuur & milieu of gezondheid & welzijn.
- 5Sport
Voor cases die uitblinken op het gebied van sportsponsoring. De case is een perfect een-tweetje tussen sponsor en gesponsorde. Allebei zijn er beter van geworden en kunnen moeiteloos onderbouwen wat het heeft opgeleverd op het gebied van merk, reputatie, commercie, sales … Maar ook wat het heeft gedaan voor de gesponsorde. Wat heeft het meer opgeleverd dan financiële ondersteuning? Wie wordt er gelukkig van? Denk aan sponsorcases van bedrijven met sportorganisaties, sportevenementen, sportcompetities, sportbonden en individuele sporters.
- 6Content (beste gebruik van)
In deze case wordt aangetoond dat een merk een duidelijke connectie of activatie heeft weten te realiseren met de consument, gebruik makend van een effectieve contentstrategie. Hierbij is niet enkel bereik doorslaggevend maar juist ook engagement met de content en/of een eventuele activatie. Dit kan zowel fysiek, in media kanalen of in eigen kanalen plaatsvinden. Bij eigen kanalen kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld een eigen app, een magazine, een chatbot, etc. Laat duidelijk zien wat het behaalde resultaat is in verhouding tot het budget en waarom dit onderscheidend of innovatief is.
- 7Creativiteit (beste gebruik van)
Een (onderdeel van een) sponsorcase is op uitzonderlijk creatieve en verrassende wijze ingevuld. Het idee is jaloersmakend goed. Dat hadden we allemaal willen bedenken. Wow! Een goede executie maakt de case alleen maar sterker. Daarbij is het creativiteit die mensen aanspreekt en zich terugbetaalt in effectiviteit en daarmee in (klinkende) resultaten.
- 8Data & Insights (beste gebruik van)
In deze categorie zijn we op zoek naar cases waarbij data-analyse en/of insights uit onderzoek een belangrijke rol hebben gespeeld voor het succes van de case. We zijn op zoek naar cases die hun succes te danken hebben aan strategische inzichten. In de case wordt duidelijk hoe relevante data en/of onderzoeksinzichten (cross-mediaal) zijn verzameld, verwerkt en toepasbaar gemaakt. Daarbij wordt aangetoond dat data en/of insights concreet hebben bijgedragen aan het realiseren van doelstellingen.
- 9ROI/Business case (beste gebruik van)
De naam zegt het eigenlijk al. Deze Sponsorring is bedoeld voor de meest indrukwekkende case, waar alle cijfers laten zien wat eigenlijk iedereen voelt: dit is gewoon next level en doeltreffend. De match tussen sponsor en gesponsorde is spot-on, de strategie is scherp, en de uitvoering perfect. Alle betrokkenen zijn dik tevreden, want de KPI’s zijn met overtuiging binnengehaald – of het nou ging om merkvoorkeur, sales, of alles daartussen. Dit succes? Dat spat van de cijfers af en is onbetwist. Een business case die niet te weerleggen valt.
- 10Talent van het Jaar
De SponsorRing Talent van het Jaar wordt voorgedragen door een persoon of organisatie actief in sponsoring. Elke persoon of organisatie kan maximaal twee talentvolle collega’s voordragen. De criteria hiervoor zijn:
- maximaal vijf jaar werkervaring in sponsoring;
- maximaal 30 jaar oud;
- een duidelijke eigen rol en bijdrage aan de cases van de organisatie waar ze onderdeel van zijn.
Het talent wordt gekozen door een vakjury in twee stappen. Er is een voordracht bestaande uit een onderbouwing door de voordrager waarom hij/zij dit talent nomineert én een schriftelijke presentatie waarin het talent zichzelf voorstelt en onderbouwt waarom hij/zij het talent van het jaar is (format beschikbaar).
De jury kiest uit de inzendingen drie genomineerde sponsortalenten die zichzelf vervolgens pitchen aan de hand van een vooraf bepaalde opdracht. De talenten presenteren deze live aan de jury en, indien mogelijk, ten overstaan van een breder publiek. Het talent van het jaar wordt gekozen op basis van overtuigingskracht, strategisch inzicht, innovatieve ideeën en creatief vermogen.
- Overige prijzen
In voorkomende gevallen kan het bestuur daarnaast besluiten tot het uitreiken van een SponsorRing Special, in overleg met de voorzitters van de vakjury en hoofdjury. Deze laatste SponsorRing wordt alleen uitgereikt in geval van een bijzondere prestatie.
Sponsorcase Sport
Voor cases die uitblinken op het gebied van sportsponsoring. Je case is een perfect een-tweetje tussen sponsor en gesponsorde. Allebei zijn jullie er beter van geworden. Je onderbouwt moeiteloos wat het heeft opgeleverd op het gebied van merk, reputatie, commercie, sales … Maar ook wat het heeft gedaan voor de gesponsorde. Wat heeft het meer opgeleverd dan financiële ondersteuning? Wie wordt er gelukkig van? Denk aan sponsorcases van bedrijven met sportorganisaties, sportevenementen, sportcompetities, sportbonden en individuele sporters.
Sponsorcase Cultuur & Entertainment
Voor cases op het gebied van cultuur en entertainment. Van musicals tot musea en alles wat daar tussenin zit. Je case is een meesterwerk. Daar had iedereen graag zijn handtekening onder gezet. De resultaten van het sponsorship maak je inzichtelijk en spreken voor zich. Het heeft jou als sponsor veel gebracht, net als de acteurs, orkesten, festivals … die je sponsort. Met het publiek als grote winnaar. Denk aan sponsorcases op het gebied van beeldende kunst, podiumkunsten, film-, muziek- en theaterfestivals, culturele producties, artiesten en musici, musicals, orkesten, klassieke en populaire muziek, tournees.
Sponsorcase Media
Voor mediacampagnes die buitengewoon slim georkestreerd zijn. Je case zit superstrak in elkaar zonder ruis op de kabel. Alle elementen die je inzet tellen bij elkaar op. Het resultaat is een volledig geïntegreerde campagne die overtuigt en scoort. Groter bereik, meer aandacht, meer business … Het bewijs daarvoor is overtuigend. We zien het graag. Denk aan sponsoring van tv- en radioformats, -producties en -programma’s (of voor onderdelen daarvan) en voor producties die gemaakt zijn voor social media kanalen.
Sponsorcase Maatschappij
Voor cases die aansluiten bij maatschappelijke thema’s en issues van vandaag de dag. Je case is geloofwaardig en relevant. En, heel belangrijk, heeft concreet resultaat opgeleverd. Voor de sponsor, gesponsorde en Nederland. Dat zien we terug in prestatie-indicatoren. Geef aan wat het effect van het sponsorship daarop is. En maak duidelijk wat de maatschappelijke impact is. Waarom zijn we er beter van geworden? Denk aan sponsorcases op het vlak van maatschappelijke projecten, corporate social responsibility, ontwikkelingshulp, partnerships met NGO’s, samenwerking op het gebied van educatie, natuur & milieu of gezondheid & welzijn.
Specialisme Creativiteit
Zend voor deze categorie in als je een onderdeel van een sponsorcase op uitzonderlijk creatieve en verrassende wijze hebt ingevuld. Het idee is jaloersmakend goed. Dat hadden we allemaal willen bedenken. Wow! Een goede executie maakt de case alleen maar sterker. Daarbij is het creativiteit die mensen aanspreekt en zich terugbetaalt in effectiviteit en daarmee in (klinkende) resultaten.
Specialisme Innovatie
Zend voor deze categorie in als je een onderdeel van een sponsorcase op bijzonder innovatieve en vernieuwende wijze hebt ingevuld. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van nieuwe technologie of een uniek sponsorplatform. Je ideeën hebben voor impact gezorgd: de resultaten zijn verbeterd, er is iets nieuws aan het sponsorship toegevoegd of bestaande activiteiten zijn verrijkt.
Specialisme PR-inhaker
Zend voor deze categorie in als je precies op het juiste moment een briljante inhaker hebt bedacht die veel publiciteit heeft opgeleverd en goed is binnengekomen bij het grote publiek. Of bij doelgroepen die voor jou belangrijk zijn. We zijn benieuwd naar sterke en verrassende ideeën met een goede executie en een grote impact, graag vertaald in concrete resultaten.
Specialisme Business Case
Zend voor deze categorie in als je een overtuigende case hebt opgebouwd die je met cijfers kunt onderbouwen en waarbij maar één conclusie mogelijk is: subliem gedaan. De match tussen sponsor en gesponsorde is uitstekend, net als de strategie en de uitvoering van het partnership. Het heeft beide partijen veel opgeleverd. Dat zien we bijvoorbeeld terug in kpi’s als grotere naamsbekendheid, hogere merkvoorkeur, meer business …
Specialisme Sponsorplatform
Zend voor deze categorie in als je een vernieuwend en goed doordacht sponsorplatform hebt ontwikkeld dat het interessant maakt om aan te haken. Het platform creëert meerwaarde voor beide partijen, voor sponsor en gesponsorde. Daarom is het partnership sterk en overtuigend. We zien dit graag onderbouwd met cijfers. En we zijn bijzonder benieuwd naar het effect van het platform op de gesponsorde.
Winnaars
Winnaars editie 2023
Winnaars
Winnaars editie 2022
Winnaars
Winnaars editie 2021