Awards

De SponsorRingen

De SponsorRingen worden in diverse categorieën jaarlijks uitgereikt

Categorieën

Sponsorcases die worden ingediend voor de onderstaande categorieën maken kans op een Gouden, Zilveren of Bronzen SponsorRing:

  • Branded Content & Media Partnerships
  • Cultuur
  • Entertainment
  • Maatschappij
  • Sport

Je kunt een sponsorcase ook inzenden voor een categorie waarbij het gaat om ‘het beste gebruik van’, waarbij per categorie één SponsorRing te winnen is (één winnaar, geen runner up). Het gaat hierbij om het beste gebruik van:

  • Content
  • Creativiteit
  • Data & Insights in een sponsorship
  • ROI/Business case van een sponsorship
  • 1
    Branded Content & Media Partnerships

    Voor cases waarbij merken en gesponsorde elkaar maximaal versterken en dit wordt aangetoond via onderzoek en/of verkoopresultaten. Dit kan gaan om sponsoring door merken van een TV programma tot een sponsorship van een mediapartner, waarbij meerdere kanalen geïntegreerd ingezet worden. Het gaat bij voorkeur niet om incidenteel, maar juist om het structureel inzetten van content. Dit kan zowel fysiek, in mediakanalen of in eigen kanalen plaatsvinden. Bij eigen kanalen kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld een eigen app, een magazine of een fysieke locatie.

  • 2
    Cultuur

    Heb jij dit jaar een meesterwerk(je) gemaakt samen met een partij uit het culturele veld? Een activatie of vernieuwend concept dat heel Nederland moet zien? Klein of groot, dat maakt niet uit. Als het maar bewezen effectief is en alle betrokken partijen winnaar zijn. Dien dan je casus in! Het culturele veld is breed. Laat je vooral niet beperken. Het omvat onder andere culturele evenementen, podiumkunsten, musea, orkesten, theater, beeldende kunst, klassieke of populaire muziek of film. Daag ons vooral uit!

  • 3
    Entertainment

    Voor cases op het gebied van entertainment. Je case is een meesterwerk (klein of groot). En is zichtbaar gemaakt en geactiveerd via diverse middelen. Daar had iedereen graag zijn handtekening onder gezet. De resultaten van het sponsorship maak je inzichtelijk en spreken voor zich. Het heeft de sponsor en de gesponsorde veel gebracht. Met het publiek als grote winnaar. Denk aan sponsorcases op het gebied van gaming, film, muziek, theater, festivals, musicals, live performance, artiesten maar ook aanverwante spaarprogramma’s.

  • 4
    Maatschappij

    Voor cases die aansluiten bij maatschappelijke thema’s en issues van vandaag de dag. De case is geloofwaardig en relevant. En, heel belangrijk, waar bedrijfsleven en maatschappelijke thema’s samen komen en elkaar versterken. Bij voorkeur heeft het ook concreet resultaat opgeleverd. Voor de sponsor, gesponsorde en Nederland. Dat zien we terug in prestatie-indicatoren. De case laat zien wat het effect van het sponsorship is en maakt duidelijk wat de maatschappelijke impact is. Waarom zijn we er beter van geworden? Denk aan sponsorcases op het vlak van maatschappelijke projecten, corporate social responsibility, ontwikkelingshulp, partnerships met NGO’s, samenwerking op het gebied van educatie, natuur & milieu of gezondheid & welzijn.

  • 5
    Sport

    Voor cases die uitblinken op het gebied van sportsponsoring. De case is een perfect een-tweetje tussen sponsor en gesponsorde. Allebei zijn er beter van geworden en kunnen moeiteloos onderbouwen wat het heeft opgeleverd op het gebied van merk, reputatie, commercie, sales … Maar ook wat het heeft gedaan voor de gesponsorde. Wat heeft het meer opgeleverd dan financiële ondersteuning? Wie wordt er gelukkig van? Denk aan sponsorcases van bedrijven met sportorganisaties, sportevenementen, sportcompetities, sportbonden en individuele sporters.

  • 6
    Content (beste gebruik van)

    In deze case wordt aangetoond dat een merk een duidelijke connectie of activatie heeft weten te realiseren met de consument, gebruik makend van een effectieve contentstrategie. Hierbij is niet enkel bereik doorslaggevend maar juist ook engagement met de content en/of een eventuele activatie. Dit kan zowel fysiek, in media kanalen of in eigen kanalen plaatsvinden. Bij eigen kanalen kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld een eigen app, een magazine, een chatbot, etc. Laat duidelijk zien wat het behaalde resultaat is in verhouding tot het budget en waarom dit onderscheidend of innovatief is.

  • 7
    Creativiteit (beste gebruik van)

    Een (onderdeel van een) sponsorcase is op uitzonderlijk creatieve en verrassende wijze ingevuld. Het idee is jaloersmakend goed. Dat hadden we allemaal willen bedenken. Wow! Een goede executie maakt de case alleen maar sterker. Daarbij is het creativiteit die mensen aanspreekt en zich terugbetaalt in effectiviteit en daarmee in (klinkende) resultaten.

  • 8
    Data & Insights (beste gebruik van)

    In deze categorie zijn we op zoek naar cases waarbij data-analyse en/of insights uit onderzoek een belangrijke rol hebben gespeeld voor het succes van de case. We zijn op zoek naar cases die hun succes te danken hebben aan strategische inzichten. In de case wordt duidelijk hoe relevante data en/of onderzoeksinzichten (cross-mediaal) zijn verzameld, verwerkt en toepasbaar gemaakt. Daarbij wordt aangetoond dat data en/of insights concreet hebben bijgedragen aan het realiseren van doelstellingen.

  • 9
    ROI/Business case (beste gebruik van)

    Voor een overtuigende case, met cijfers onderbouwd en waarbij maar één conclusie mogelijk is: subliem gedaan. De match tussen sponsor en gesponsorde is uitstekend, net als de strategie en de uitvoering van het partnership. Het heeft beide partijen veel opgeleverd. Dat zien we bijvoorbeeld terug in kpi’s als grotere naamsbekendheid, hogere merkvoorkeur, meer business…

  • 10
    Talent van het Jaar

    De SponsorRing Talent van het Jaar wordt gekozen door een vakjury tijdens een workshop waarin sponsortalenten op basis van een briefing een vooraf bepaalde case uitwerken en presenteren. De talenten presenteren op consistente en enthousiaste wijze elk hun plan van aanpak. Daarbij tonen ze overtuigingskracht, strategisch inzicht, innovatieve ideeën en creatief vermogen. De winnaar, het talent van het jaar, wordt bekendgemaakt tijdens de awardshow. Elk bedrijf dat actief is in sponsoring kan twee talentvolle collega’s voordragen die tussen de drie en vijf jaar werkervaring in sponsoring hebben. Na een voorselectie zullen drie talenten worden uitgenodigd voor deelname aan de workshop. Na het maken en het presenteren van de case aan de vakjury bepaalt de jury de winnaar, die bekend wordt tijdens de awardshow. Daarbij wordt gelet op:

    - goed onderbouwd, consistent sponsorplan waaruit strategisch inzicht blijkt;

    - onderscheidende aanpak waaruit innovatief vermogen en creativiteit blijkt;

    - drive en enthousiasme/overtuigingskracht bij het presenteren van de case.

  • Overige prijzen

    In voorkomende gevallen kan het bestuur daarnaast besluiten tot het uitreiken van een SponsorRing Special, in overleg met de voorzitters van de vakjury en hoofdjury. Deze laatste SponsorRing wordt alleen uitgereikt in geval van een bijzondere prestatie.

Sponsorcase Sport

Voor cases die uitblinken op het gebied van sportsponsoring. Je case is een perfect een-tweetje tussen sponsor en gesponsorde. Allebei zijn jullie er beter van geworden. Je onderbouwt moeiteloos wat het heeft opgeleverd op het gebied van merk, reputatie, commercie, sales … Maar ook wat het heeft gedaan voor de gesponsorde. Wat heeft het meer opgeleverd dan financiële ondersteuning? Wie wordt er gelukkig van?  Denk aan sponsorcases van bedrijven met sportorganisaties, sportevenementen, sportcompetities, sportbonden en individuele sporters.

Inschrijven

Sponsorcase Cultuur & Entertainment

Voor cases op het gebied van cultuur en entertainment. Van musicals tot musea en alles wat daar tussenin zit. Je case is een meesterwerk. Daar had iedereen graag zijn handtekening onder gezet. De resultaten van het sponsorship maak je inzichtelijk en spreken voor zich. Het heeft jou als sponsor veel gebracht, net als de acteurs, orkesten, festivals … die je sponsort. Met het publiek als grote winnaar.  Denk aan sponsorcases op het gebied van beeldende kunst, podiumkunsten, film-, muziek- en theaterfestivals, culturele producties, artiesten en musici, musicals, orkesten, klassieke en populaire muziek, tournees.

Inschrijven

Sponsorcase Media

Voor mediacampagnes die buitengewoon slim georkestreerd zijn. Je case zit superstrak in elkaar zonder ruis op de kabel. Alle elementen die je inzet tellen bij elkaar op. Het resultaat is een volledig geïntegreerde campagne die overtuigt en scoort. Groter bereik, meer aandacht, meer business … Het bewijs daarvoor is overtuigend. We zien het graag.   Denk aan sponsoring van tv- en radioformats, -producties en -programma’s (of voor onderdelen daarvan) en voor producties die gemaakt zijn voor social media kanalen.

Inschrijven

Sponsorcase Maatschappij

Voor cases die aansluiten bij maatschappelijke thema’s en issues van vandaag de dag. Je case is geloofwaardig en relevant. En, heel belangrijk, heeft concreet resultaat opgeleverd. Voor de sponsor, gesponsorde en Nederland. Dat zien we terug in prestatie-indicatoren. Geef aan wat het effect van het sponsorship daarop is. En maak duidelijk wat de maatschappelijke impact is. Waarom zijn we er beter van geworden? Denk aan sponsorcases op het vlak van maatschappelijke projecten, corporate social responsibility, ontwikkelingshulp, partnerships met NGO’s, samenwerking op het gebied van educatie, natuur & milieu of gezondheid & welzijn.

Inschrijven

Specialisme Creativiteit

Zend voor deze categorie in als je een onderdeel van een sponsorcase op uitzonderlijk creatieve en verrassende wijze hebt ingevuld.  Het idee is jaloersmakend goed. Dat hadden we allemaal willen bedenken. Wow! Een goede executie maakt de case alleen maar sterker. Daarbij is het creativiteit die mensen aanspreekt en zich terugbetaalt in effectiviteit en daarmee in (klinkende) resultaten. 

Inschrijven

Specialisme Innovatie

Zend voor deze categorie in als je een onderdeel van een sponsorcase op bijzonder  innovatieve en vernieuwende wijze hebt ingevuld. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van nieuwe technologie of een uniek sponsorplatform. Je ideeën hebben voor impact gezorgd: de resultaten zijn verbeterd, er is iets nieuws aan het sponsorship toegevoegd of bestaande activiteiten zijn verrijkt. 

Inschrijven

Specialisme PR-inhaker

Zend voor deze categorie in als je precies op het juiste moment een briljante inhaker hebt bedacht die veel publiciteit heeft opgeleverd en goed is binnengekomen bij het grote publiek. Of bij doelgroepen die voor jou belangrijk zijn. We zijn benieuwd naar sterke en verrassende ideeën met een goede executie en een grote impact, graag vertaald in concrete resultaten. 

Inschrijven

Specialisme Business Case

Zend voor deze categorie in als je een overtuigende case hebt opgebouwd die je met cijfers kunt onderbouwen en waarbij maar één conclusie mogelijk is: subliem gedaan. De match tussen sponsor en gesponsorde is uitstekend, net als de strategie en de uitvoering van het partnership. Het heeft beide partijen veel opgeleverd. Dat zien we bijvoorbeeld terug in kpi’s als grotere naamsbekendheid, hogere merkvoorkeur, meer business … 

Inschrijven

Specialisme Sponsorplatform

Zend voor deze categorie in als je een vernieuwend en goed doordacht sponsorplatform hebt ontwikkeld dat het interessant maakt om aan te haken. Het platform creëert meerwaarde voor beide partijen, voor sponsor en gesponsorde. Daarom is het partnership sterk en overtuigend. We zien dit graag onderbouwd met cijfers. En we zijn bijzonder benieuwd naar het effect van het platform op de gesponsorde. 

Inschrijven