Dit jaar is er voor het eerst een categorie specifiek gericht op entertainment, naast de categorie gericht op cultuur. Hiervoor kunnen cases op het gebied van gaming, film, muziek, theater, festivals, musicals, live performance, artiesten maar ook aanverwante spaarprogramma’s worden ingezonden. De vakjury Entertainment bestaat uit de volgende professionals:
- Peter Lansaat, Albert Heijn (voorzitter)
- Machiel Hofman, Tribe
- Peter Kan, First Day of Spring
- Joia Viera, RedBull
- Fleur Runhardt, House of Treats
De nieuwe vakjury heeft alle ingezonden cases met aandacht doorgenomen. Uiteindelijk hebben zij twee cases op de shortlist geplaatst die daarmee in aanmerking komen voor een SponsorRing. Tijdens de Awardshow in AFAS Live op woensdag 5 juni 2024 worden alle winnaars bekend gemaakt. Eerst mogen de cases van de shortlist zich nog presenteren voor de leden van de hoofdjury om hen te overtuigen waarom de case ringwaardig is.
De Grote Prijs van Nederland wordt Mentos Grote Prijs van Nederland, één grote win-win symfonie
Mentos heeft een sterke positie onder jongeren maar staat onder permanente druk van concurrenten. Relevant blijven is de kunst. Die relevantie uit zich voor Mentos in zogenaamde brandpower die bepaald wordt door imago en betekenis. Associatie met domeinen die belangrijk zijn voor jongeren kan die betekenis en daarmee de brandpower een grote impuls geven. Het muziek domein, om precies te zijn De Grote Prijs van Nederland, bood Mentos als Mentos Grote Prijs van Nederland, de perfecte sponsormogelijkheid om zijn merkbelofte “Yes to Fresh” duurzaam te versterken. Mede omdat De Grote Prijs van Nederland na twee jaar pandemie én een digitaliseringsslag een jonger publiek wilde aantrekken. De samenwerking met Brandstudio van DPG Media en de mediamerken NU.nl en Q-music resulteerde in succesvolle activaties met de Fresh Talent Tour langs Nederlandse steden, en een forse mediadruk. De strijd om de Mentos Grote Prijs van Nederland werd na twee spectaculaire halve finales waarin de acts zich nogmaals voor een live publiek in Tivoli mochten bewijzen tenslotte in de finale in datzelfde Tivoli beslecht.
Het publiek zag de fit tussen Mentos en op alle brand kpi’s van Mentos is succes behaald. Maar deze sponsorship is natuurlijk een succesverhaal omdat er ook meer dan 200.000 stemmen zijn uitgebracht door een publiek dat voor meer dan 60% tussen 18 en 34 jaar oud was. Met recht een grote win-win symfonie. Inmiddels is de campagne rond Mentos Grote Prijs van Nederland 2024 in volle gang en zijn gesprekken over een Mentos Grote Prijs van België opgestart.
Het Magische Kookboek (Albert Heijn & Disney)
De samenwerking tussen Albert Heijn en Disney voor “Het Magische Kookboek” is een succesvolle sponsorcase die zowel commerciële als maatschappelijke doelen bereikte. Het doel van Albert Heijn was om gezamenlijk beter eten toegankelijk te maken, vooral voor kinderen. De case introduceerde een super leuk, makkelijk en lekker Disney kookboek voor slechts €1,99, verrijkt met stickers en tattoos voor een complete Disney beleving. Het idee stimuleerde het ‘samen koken’-thema, bevorderde gezondere eetgewoonten en creëerde magische momenten voor alle Disney-fans.
Albert Heijn formuleerde SMART-doelstellingen, waaronder een verkoopstijging van 30%, verhoogde themabekendheid tot 60%, een toename van gezinnen die samen koken met 20%, een stijging van 25% in de aankoop van actieproducten, en het bereiken van een aansprekendheid van 65%. De resultaten waren indrukwekkend, met een boven benchmark Click-Through Rate (CTR) van 23.3%, een stijging van themabekendheid naar 57%, een kwart van de multimediale contactgroep gestimuleerd om samen te koken, indrukwekkende marktaandelen en hoger rendement binnen specifieke doelgroep, en een opmerkelijke aansprekendheid van 66%, ondersteund door 13.000 likes op de video in Meta.
De case onderscheidde zich creatief door meesterlijk gebruik te maken van Disney-personages, zoals Remy, en betoverende elementen zoals stickers en tattoos. De integratie van diverse kanalen garandeerde een brede verspreiding en betrokkenheid, en het bereik van de campagne ging verder dan verkoopbevordering, waardoor gezinnen werden geïnspireerd om samen te koken en magische momenten te delen.