De vakjury Cultuur & Entertainment bestaat uit de volgende professionals:
. Pieter Cool (voorzitter)
. Alice van der Slikke
. Urita Mual
. Marc van Kaam
. Peter Kan
. Annelie Bulsing
De ingezonden cases zijn door de vakjury met zorg teruggebracht tot een shortlist van vier cases, twee gericht op cultuur en twee gericht op entertainment. Het besluit over wie welke kleur SponsorRing wint is nu aan de hoofdjury en wordt mede bepaald door de presentatie van de case op woensdag 15 maart. Bekijk de samenstelling van bestuur en hoofdjury SponsorRingen hier. Tijdens de Awardshow in juni 2023 worden de winnaars bekend gemaakt.
Met ‘Een nog onverteld verhaal’ de kunstwereld gelijkwaardiger maken
ABN AMRO en cultuur-partner WOMEN Inc zijn dit jaar gestart met een missie: meer vertegenwoordiging van vrouwen in de kunstsector. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen in de kunstsector ondervertegenwoordigd zijn op allerlei vlakken; representatie, beloning en onbewuste vooroordelen. Hierdoor blijven hun verhalen onverteld en zien we in musea verhalen en beelden veelal hetzelfde perspectief. Dat moet veranderen, zodat we in musea kennismaken met veel verschillende perspectieven en vrouwen dezelfde kansen hebben als kunstenaar als mannen. ABN AMRO heeft hier als sponsor en partner van WOMEN Inc en 4 grote musea in NL een grote en positieve invloed op waardoor de beweging naar meer gelijkheid in gang is gezet met concrete bewijsvoeringen als resultaat. Een Cultuur-Sponsor case gestart vanuit research, met een concrete aanpak en strategie en met de ambitie om gelijke kansen tussen man en vrouw in de kunstwereld te bewerkstelligen.
Onderkruipsels
ING is trotse hoofdsponsor van het Rijksmuseum sinds 2005. In oktober 2022 heeft het Rijksmuseum een nieuwe bijzondere tentoonstelling geopend over de rol van insecten in ons leven. Ook wordt er een verband gelegd met actuele onderwerpen als klimaatverandering en de bedreiging van ecosystemen en biodiversiteit.
Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum, en met planetary health als een van de maatschappelijke pijlers, wil ING aandacht vragen voor deze tentoonstelling, genaamd ‘Onderkruipsels’.
Maar een bezoek aan het Rijksmuseum is voor veel gezinnen te hoogdrempelig. Dus hoe kunnen we gezinnen wèl aantrekken om de Onderkruipsels tentoonstelling in het Rijksmuseum te bezoeken?
Hoe Red Bull en Q-dance 100.000 bezoekers en industrie vier dagen lang vleugels gaven op Defqon.1
The way of working van Red Bull is sinds de oprichting in 1987: ‘The bull never speaks’. Oftewel: als merk praten we nooit over onze (marketing)strategieën. We vinden het sterker als anderen over ons praten. Maar voor de SponsorRingen 2022 maken we voor één keer een uitzondering.
Het creatieve concept dat wij namelijk samen met Q-dance hebben ontwikkeld voor de sponsoring van het grootste festival in de hardstyle scene – Defqon.1 Weekend Festival– en de resultaten op het gebied van sales, zichtbaarheid en activatie, zijn dusdanig dat we die wel moeten delen.
Zowel in tekst als beeld zal de case laten zien wat het effect is wanneer twee organisaties, die bruisen van de energie en gaan voor innovatie en kwaliteit, hun krachten bundelen. De cijfers zullen daarnaast onderbouwen hoe groot de positieve impact is geweest bij de 100.000 bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen, 350+ artiesten en duizenden crewleden, door de combinatie van live en online activaties, sampling en Red Bull’s High 5-executiestrategie.
Van de traditionele POWER HOUR met de airshow (vliegtuig, helikopter) en Red Bull atleten (Bicho Carrera – paraglider / Dario Costa – Air Race) die de festivalgangers vleugels gaven, tot de Red Bull-decks die toegankelijk waren voor iedereen, en de interactie met crew en artiesten, het komt allemaal aan bod en laat de jury zien dat iedereen nog lang over de brand-activaties van Red Bull zal napraten.
The Tribute – Powered by Priority van Vodafone en Ziggo
Priority is het in oktober 2021 gelanceerde klantprogramma van Vodafone en Ziggo, waarin klanten voorrang en voordeel krijgen op tickets voor onder andere gewilde concerten, liveshows en sportwedstrijden.
Het domein muziek is belangrijk binnen Priority en daarom wilden we een zoveel mogelijk muziekliefhebbers bekend maken met Priority (uitdaging 1). Daarnaast wilden we uitleggen wat Priority is en concreet maken wat de klant eraan heeft (uitdaging 2).
De sponsoring van ‘The Tribute – Battle of the Bands’, het SBS-programma waarin elf tribute-bands het in zes afleveringen tegen elkaar opnamen om de hits van één specifieke band tot in de perfectie na te spelen en zingen, voorzag in een oplossing voor beide uitdagingen:
- Ten eerste konden we de bekendheid van Priority een boost geven onder een grote groep muziekliefhebbers dankzij de zes uitzendingen met gemiddeld 600.000 kijkers (exclusief terugkijkcijfers)
- Ten tweede konden we door de unieke combinatie van de TV-afleveringen én afsluitend een concert van de vier overgebleven bands in de Ziggo Dome, dat exclusief via het nieuwe Priority platform werd verkocht, concreet maken wat Priority voor toegevoegde waarde biedt.
De hele campagne werd een ongekend succes, met een volledig via Priority uitverkochte Ziggo Dome als ultiem hoogtepunt.