Goud in de categorie Maatschappij
Coaching Girls (Nike x KNVB)
KNVB en Nike hebben gesignaleerd dat meiden in de puberleeftijd in de breedte minder sporten dan jongens. Dit is een trend die voor alle sporten geldt. Het aantal voetballende meiden (leeftijd 13-18 jaar) groeit wel licht, maar dat de uitstroom in deze leeftijdsgroep is structureel hoger bij meiden dan bij jongens. Uit onderzoek bleek ook dat factoren zoals sociale normen, stereotyperingen en begeleiding die niet op meiden is toegespitst, een rol spelen bij dit verschil in uitstroom. Dit is een ongewenste situatie voor de KNVB-doelen (onder andere groei aantal voetballers met nadruk op meiden/vrouwen), maar ook voor Nike is dit een uitdaging, aangezien het voor hen van belang is dat het aantal sporters groeit.
Volgens de jury
Deze case raakte precies de juiste snaar. Vanuit een herkenbaar maatschappelijk probleem ontwikkelden Nike en de KNVB een gelaagde campagne die daadwerkelijk iets in beweging zet. Met passende ambassadeurs, een verankering in het KNVB-leerplatform Rinus en een heldere focus op het langer behouden van meiden in de sport, is dit een overtuigende combinatie van inhoud, strategie en impact. De maatschappelijke missie van de KNVB had in de presentatie iets sterker door kunnen klinken, maar de verwevenheid in de voetbalstructuur maakt dit tot een robuuste, relevante sponsorcase. Terecht bekroond met goud.
Zilver
- Beleef de positieve energie van Missie H2 en TeamNL (Missie H2 x NOC*NSF x Beewan Sports Experience)
Brons
- Rabo ClubSupport (Rabobank Nederland x clubs & verenigingen x Dentsu Creative Amsterdam)