Goud in categorie Cultuur
AI-ballet Pulse (Het Nationale Ballet x Innovation:Lab Utrecht x consultancy boutique &samhoud)
De uitdaging van deze case begon met een ambitieuze vraag: Hoe kunnen choreografen, dansers en publiek samenwerken met kunstmatige intelligentie (AI)? In ‘Pulse’ werd de traditionele kunstvorm ballet en de nieuwste technologie verenigd in een unieke vorm, waarbij AI niet alleen ondersteunend is, maar een actieve rol speelt in het verrijken van het creatieve choreografische proces. Het doel was om een interactieve ervaring te creëren tussen performers en het publiek, waarin menselijke en digitale elementen samensmelten.

Volgens de jury
Pulse is een revolutionair voorbeeld van cultuursponsoring als cocreatie, met doorzettingsvermogen, lef en technologie die niet domineert, maar dient. Artistiek, krachtig, strategisch slim en met inhoud die blijft hangen. De winst voor &samhoud zit in de manier waarop zij via AI hun eigen adviespraktijk tastbaar maakten. Nietdoor te zenden, maar door het publiek letterlijk mee te laten dansen in een vernieuwende, interactievevoorstelling. De jury is onder de indruk van de impact: alle voorstellingen waren uitverkocht, zondercampagne. De AI-tool wordt open-source gedeeld en verder ontwikkeld. Er zijn nieuwe samenwerkingenontstaan, onder meer met Microsoft. Zowel publiek als zakelijke partners raakten geïnspireerd. Content meteen lange adem. Terecht bekroond met goud.
Zilver
- Let’s Talk Money’; hoe Rabo Art Lab, Depot Boijmans Van Beuningen en Carlijn Kingma het geldsysteem bespreekbaar maken (Rabobank Nederland x Depot Boijmans Van Beuningen)
Brons
- ING 35 jaar trotse hoofdsponsor Koninklijk Concertgebouworkest (ING x Koninklijk Concertgebouworkest x Wefilm)
Deze case wint ook Brons in de categorie Entertainment