Winnaar Categorie Beste gebruik van Creativiteit

The Name Game (Team Visma | Lease a Bike x On Your Marks)

Wielrennen is uniek in zijn commerciële model, waarbij sponsors deel uitmaken van de teamnaam. Het vestigen van een nieuwe teamnaam kan echter aanzienlijke tijd vergen vanwege de diep ingesleten oude teamnaam, zoals die van Team Jumbo-Visma. Om dit probleem aan te pakken, lanceerden Team Visma | Lease a Bike en haar beide hoofdsponsors The Name Game. Deze challenge daagde tv-commentatoren en podcasters op ludieke wijze uit om de nieuwe teamnaam met de hoogste nauwkeurigheid uit te spreken tijdens de voorjaarsklassiekers van 2024, om zo de sponsorwaarde voor Visma en Lease a Bike te maximaliseren.

Volgens de jury

Een erg simpele doch creatieve manier om het allerbelangrijkste in merkcommunicatie, namelijk het uitspreken van de juiste merknaam, te belichten. Door er letterlijk een spel van te maken, gericht op een nichegroep van commentatoren en podcastmakers, wordt het probleem (verwarring rond de teamnaam) niet alleen benoemd maar ook op een sympathieke manier opgelost. De keuze om deze specifieke doelgroep aan te spreken is strategisch slim: zij zijn immers de multipliers van de merknaam. Ook het gebruik van AI om media-uitingen te monitoren geeft de campagne een innovatieve en meetbare dimensie. Hierdoor wordt niet alleen het succes inzichtelijk gemaakt, maar krijgt de creativiteit ook een data-gedreven onderbouwing.Deze case was jaloersmakend goed in simpelheid, aanstekelijkheid en effectiviteit.