Winnaar Categorie Beste gebruik van Data & Insights

Nederlandse Loterij maakt haar missie zichtbaar (Nederlandse Loterij x Team NL en Nederlands elftal)

Binnen het complexe sponsorship van TeamNL maakt NLO effectief gebruik van data en inzichten. De gekozen onderzoeksoplossing voorziet in:

  • continu inzicht in KPI-prestaties;
  • onderscheid tussen verschillende sponsorships en merken;
  • flexibiliteit om nieuwe activaties en thema’s naar aanleiding van actuele ontwikkelingen toe te voegen/ besluiten aan te nemen of aan te passen.

Volgens de jury

Vooral in een olympisch jaar als 2024 blijkt deze aanpak krachtig. NLO kon scherp identificeren welke sponsorships goed presteerden, welke boven verwachting scoorden en waar bijsturing nodig was. Een treffend voorbeeld is het TeamNL Huis tijdens de Olympische Spelen in Parijs. De tracker liet tijdig zien dat deze activatie veel potentie had om NLO’s sponsordoelstellingen te versterken – en leverde de data die nodig was om hierin onderbouwd te investeren.

De Nederlandse Loterij wint de Sponsorring in de categorie Beste Gebruik van Data & Insights. De jury is onder de indruk van de bovengemiddeld goed ingerichte Data & Insights-operatie. Hoewel aanvankelijk niet direct duidelijk was hoe data daadwerkelijk tot strategische keuzes hadden geleid, heeft een verdiepingsgesprek dit voldoende aangetoond.