Sponsorpersonality van het Jaar

Johan van der Zanden

Johan van der Zanden is door het bestuur van de SponsorRingen  uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Hij volgt hiermee Arno de Jong, Chief Marketing Officer van Nederlandse Loterij (NLO) op.

Dat Johan van der Zanden van uitdagingen houdt, is duidelijk. Niet voor niets was hij ooit een niet onverdienstelijk judoka die op internationale toernooien uitkwam. Diezelfde passie laat hij nog steeds zien als het gaat om sponsoring. Eerst jarenlang als Directeur Communicatie bij ING, waar hij de drijvende kracht was achter de sponsorships met de KNVB, het Rijksmuseum en The Next Rembrandt (waarmee hij negen Cannes Lions won). In 2018 stapte hij over naar Albert Heijn om daar de marketingcommunicatiestrategie én het sponsorbeleid van de retailer van nieuw elan te voorzien. Vanuit zijn verantwoordelijkheid als Directeur Marketing en Communicatie zet hij sponsoring in als middel om de nieuwe missie van Albert Heijn kracht bij te zetten: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. 

Met als persoonlijke purpose ‘Together’ is Johan van der Zanden altijd een warm pleitbezorger geweest voor partnerships en sponsoring als belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiestrategie, zowel destijds bij ING als momenteel bij Albert Heijn. Dat met het uitrollen van drie succesvolle 360 graden voetbalcampagnes in 2021 sponsoring vorig jaar centraal stond op de marketingkalender van Albert Heijn, is daar opnieuw het bewijs van.