Winnaar in specialisme Businesscase

Ride With Us

Team Jumbo-Visma en AGU hebben samen stevige doelstellingen op het gebied van merchandise. Daarnaast hebben beide merken de ambitie om de band met de actieve wielrenner te versterken. Al langer werd daarom met de gedachten gespeeld om wielerfans te betrekken bij het design van het Team Jumbo-Visma-tenue. Ook vanuit de gedachte dat deze betrokkenheid de merchandiseverkoop zal stimuleren. Team Jumbo-Visma en AGU gingen echter nog een stap verder door fans echt onderdeel te maken van de Tour-ploeg. Fans konden kiezen uit drie shirtdesigns. Op de shirts was ruimte voor duizenden namen van fans. Nadat het shirt met de meeste stemmen bekend was, kregen fans een week lang de tijd om het shirt te kopen en zo het plekje voor hun naam te claimen. De 5.651 kopers van het shirt ontvingen een gepersonaliseerde welkomstvideo van directeur Richard Plugge, gevolgd door een contract dat hen voor drie weken onderdeel maakte van Team Jumbo-Visma. Vervolgens werden de shirtbezitters uitgenodigd voor een Telegram-groep, waarin exclusieve updates van renners en ploegleiders werden gedeeld vanuit de Tour. Zo konden fans zich echt onderdeel van de Tour-ploeg voelen. Dit werd nog versterkt door persconferenties voor de fans op rustdagen, de mogelijkheid voor fans om briefjes te schrijven aan de acht renners en werden als klap op de vuurpijl alle 5.651 namen op de klim naar Tignes geschilderd.

Uit het Juryrapport

De jury is diep onder de indruk van deze case. Een geweldige omzetgroei en 6,5 keer zoveel verkochte shirts. Wat deze case tot winnaar maakt, is een combinatie van creativiteit en slimheid om te komen tot zo’n enorm kwantitatief resultaat. De basis van het concept is uniek, zorgt voor nieuwe omzet die geen kannibalisatie geeft op mogelijk bestaande omzet en verhoogt tevens het engagement. Het resultaat is verbluffend en was zeker geen vanzelfsprekendheid! Een prachtig bewijs van hoe commercie en fan engagement hand in hand kunnen gaan.