Winnaar categorie Content (beste gebruik van) – Podcast Het geheim van het meisje met de parel’ (Nationale Nederlanden & Mauritshuis)
In 2023 leende het Mauritshuis haar wereldberoemde ‘Meisje met de parel’ uit aan het Rijksmuseum in het kader van de grote Vermeertentoonstelling. Dit momentum wilden het Mauritshuis en NN aangrijpen om een breed publiek het plezier van kunst te laten ontdekken en tegelijkertijd de koppeling tussen het Meisje en het Mauritshuis te bestendigen. Het was daarbij de ambitie om dit op een innovatieve, kostenefficiënte en impactvolle wijze te doen. Gekozen werd voor een laagdrempelige podcastserie met hoge amusementswaarde: ‘Het geheim van het Meisje met de parel’: een avontuurlijke zoektocht waarin host Splinter Chabot de geheimen van het schilderij probeert te onthullen.
Volgens de jury
Waar alle ingezonden cases in de categorie ‘Content’ voldoen aan sterke resultaten en een effectieve inzet van budget en middelen, springt ‘Het geheim van het meisje met de parel’ van NN & Het Mauritshuis eruit. Het uitbrengen van een podcast die opvalt (in de huidige oceaan van podcasts) is een uitdaging op zich, laat staan met een gesponsorde podcast die aflevering na aflevering weet te boeien. De combinatie van ijzersterke storytelling, creatieve invalshoeken, de juiste professionals en host Splinter Chabot maken dit project tot een sterk staaltje vakmanschap. Met een beperkt budget wist de podcast boven het ‘rijk bezaaide Vermeer-maaiveld’ uit te komen. De content is verrijkend, meeslepend en maakt kunst en cultuur toegankelijk voor het publiek. De rol van NN in de serie is subtiel en voegt waarde toe, waardoor het partnership tussen het Mauritshuis en NN vertrouwd en geloofwaardig aanvoelt.