Winnaar categorie Data & insights (beste gebruik van) – ABN AMRO: data driven Sponsoring, de kracht van inzichten binnen de hockeysport

ABN AMRO is al jaar en dag actief in de wereld van sponsoring. Een wereld die kansen biedt op het gebied van merksympathie, merkoverweging, stijging NPS, klanten raken met je boodschap, klanten ontmoeten in bijzondere settings, samen met gesponsorde partners werken aan maatschappelijke thema’s en je merk een gezicht geven wat staat voor je identiteit. Maar hoe meet je of je de juiste dingen doet? Of je op de juiste plek partner bent? Welke waarde je moet toekennen? Waar de kansen liggen? Waar je keuzes moet maken om bezig te zijn met klantbinding, retentie, acquisitie of merkbeleving? Hoe krijg je volkomen grip, regie en resultaat op wat je doet met sponsoring?
Om die vragen te beantwoorden, heeft ABN AMRO het sponsoring Dashboard gebouwd, startend binnen de hockeysponsoring. Met deze nieuwe manier van een fundament bouwen onder de sponsoringstrategie heeft ABN AMRO de beschikking over een mengpaneel om de sponsoringuitgaven op de juiste manier te besteden én maximale impact te hebben op en voor de doelgroep. Volgens ABN AMRO kan het dashboard bovendien een voorbeeld zijn en de weg vrij maken voor andere betrokken partijen en partners in de wereld van sponsoring om de kracht en impact van sponsoring in beeld te brengen.

Volgens de jury

De jury is onder de indruk van de wijze waarop ABN AMRO (betaal)gedrag binnen hockeyclubs heeft kunnen koppelen aan inzichten, om op basis daarvan beslissingen te maken over de te sponsoren hockeyclubs. Ook zijn inzichten uit merkonderzoek gebruikt om beslissingen te nemen over te voeren campagnes bij de gesponsorde clubs. De uitdaging in sponsoring zit hem vaak in het bewijzen van directe ROI op de business. Door het sterke dashboard van ABN wordt die uitdaging opgelost. Een keuze voor het sponsoren van een club kan snel worden geanalyseerd qua ROI waardoor er nauwe samenwerkingen ontstaan tussen verschillende teams binnen de bank en ook het sponsorbeleid beter embed wordt in de organisatie. Een knappe prestatie, met een goed dashboard, dat bij ABN AMRO al dient als voorbeeld voor andere sponsorships (bijvoorbeeld Ajax), maar ook een inspiratie kan zijn voor clubs, bonden en andere bedrijven (specifiek banken).