Langlopende Sponsorships
Vrienden van Amstel LIVE
De Vrienden van Amstel LIVE begon op 15 januari 1998 onder de titel De Heeren van Amstel, Live!, in het gelijknamige café aan het Thorbeckeplein in Amsterdam. Een jaar later werd de naam veranderd in De Vrienden van Amstel LIVE en verhuisde het spektakel naar Ahoy Rotterdam. Sinds 2010 werkt Amstel bier voor de productie van het evenement samen met Tribe Company. Amstel is eigenaar van De Vrienden van Amstel LIVE en strikt genomen een eigen brand-event en geen sponsoring, maar zowel door velen in het vak als door consumenten wordt Amstel als de sponsor van het evenement gezien.

In de afgelopen 22 jaar is De Vrienden van Amstel LIVE uitgegroeid tot hét toonaangevende muziekevenement in Nederland waarin allerlei verschillende muziekstijlen samenkomen met verrassende samenwerkingen tussen Nederlandse artiesten en spectaculaire decors met special effects. De grootste Amstelkroeg van Nederland opent ook in 2022 haar deuren in Rotterdam Ahoy. Voor de 23ste keer alweer. Alle negen avonden zijn, zoals altijd, een jaar van tevoren uitverkocht. Bezoekers waarderen het evenement bijna met een 10. Een groot deel keert dan ook jaarlijks terug. Bovendien blijkt uit onderzoek dat het merk Amstel door bezoekers beter wordt gewaardeerd dan door niet-bezoekers. De Vrienden van Amstel LIVE zorgt voor een sterke toename in overweging en consumptie voor Amstel-bier.
Afgelopen jaren kende De Vrienden van Amstel LIVE verschillende spin-offs zoals de serie De Helden van Amstel LIVE waarbij Nederlandse artiesten nummers van artiesten spelen die hun inspireerden in de muziek. In 2019 werd samengewerkt met het dancefestival The Flying Dutch in De Vliegende Vrienden van Amstel LIVE. Jaarlijks is er ook een verslag van het evenement op televisie.
De 2021-editie moest als gevolg van de COVID-19-maatregelen worden gecanceld. Daarvoor in de plaats kwam een virtuele Vrienden van Amstel. Deze digitale versie van De Vrienden van Amstel LIVE in januari 2021 maakt eens temeer duidelijk dat met de Vrienden in al die jaren zo’n sterk merk en brandevent is opgebouwd, dat 750.000 gratis kaarten werden ‘verkocht’ en uiteindelijk meer dan 1,7 miljoen mensen keken naar de livestream. En dat die mensen ook de hele show uitkijken. Een fenomenale prestatie.
Zowel wat betreft merkbeleving als creativiteit is De Vrienden van Amstel LIVE ongeëvenaard. De brand experience is tot het uiterste uitgewerkt: alles ademt de identiteit van het Amstel-merk: vriendschap, ongecompliceerdheid en gezelligheid. Is er überhaupt een meer succesvol voorbeeld van een ‘branded event’ in Nederland? Bovendien is het Amstel gelukt om met dit evenement substantiële inkomstenstromen te genereren, waardoor het inmiddels marketingbudgetkostenneutraal georganiseerd kan worden. De Vrienden van Amstel LIVE is al meer dan twintig jaar een voorbeeldcase voor het vak.
