De vakjury Cultuur & Entertainment bestaat uit de volgende professionals:
- Pieter Cool, Nationale Opera & Ballet (voorzitter)
- Alice van der Slikke, Stedelijk Museum
- Urita Mual, Van Gogh Museum
- Marc van Kaam, Luxor Theater Rotterdam
- Annelie Bulsing, Nederlands Philharmonisch Orkest
- Annette Reijersen van Buuren, Pathe
De ingezonden cases zijn door de vakjury met zorg teruggebracht tot een shortlist van twee cases. Het besluit over welke case mogelijk naar huis gaat met de felbegeerde SponsorRing is nu aan de hoofdjury. Dit wordt mede bepaald door de presentatie van de case op dinsdag 2 april 2024. Bekijk de samenstelling van bestuur en hoofdjury SponsorRingen hier. Tijdens de Awardshow in AFAS Live op woensdag 5 juni 2024 worden de winnaars bekend gemaakt.
Vermeer Tentoonstelling
KPN verbindt al bijna 150 jaar mensen en werelden met elkaar. Met onze verantwoordelijkheid om iedereen, zonder uitzondering, toegang te geven tot first class internet en de beste digitale mogelijkheden. Om zo ieders dromen en ambities dichterbij te brengen. Met onze sponsoring activiteiten willen we dat ‘iedereen mee kan doen’. Door mensen bij elkaar te brengen, zodat ze deel kunnen uitmaken van de groep. Door samen met anderen bijzondere momenten beleven of gewoon mee kunnen doen aan het dagelijks leven. Als hoofdsponsor sinds 2013 betrekken we mensen bij de prachtige kunstwerken en verhalen uit de collectie van het Rijksmuseum. Met de (inter)nationale tentoonstelling van Vermeer was het onze ambitie om zoveel mogelijk fans, klanten en collega’s deze ‘blockbuster’ tentoonstelling te laten zien. We voorzagen dat de tentoonstelling snel uitverkocht zou zijn en niet door iedereen live kon worden bezocht. Samen met het Rijksmuseum ontwikkelde we daarom het idee om de tentoonstelling van Johannes Vermeer in zijn geheel te vertalen naar een (inter)nationale online experience: Dichter bij Johannes Vermeer – Rijksmuseum. Met deze experience maken we deze unieke tentoonstelling voor alle fans waar dan ook toegankelijk, om deze wanneer je wilt te beleven. Zodat ‘iedereen kan meedoen’ dankzij onze sponsoring.
Women in Street Art
Uit onderzoek van ABN AMRO & WOMEN Inc. in 2022, bleek dat vrouwelijke kunstenaars in de street art scene niet dezelfde kansen krijgen als mannelijke kunstenaars.
Street art heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De aandacht ervoor betaalt zich uit in waardering en zichtbaarheid voor de kunstenaars. Althans, voor een deel ervan. Want waar mannelijke kunstenaars hier duidelijk van profiteren, blijft de aandacht voor de vrouwelijke kunstenaars nog achter.
Een eerste stap in de nodige inhaalslag, is de representatie van vrouwelijke kunstenaars bij galeries en musea. Hierin zag ABN AMRO, als sponsor van de kunst & cultuursector, een kans en vond een partner met dezelfde visie in STRAAT, het museum voor street art & graffiti.
Sponsoring is voor ABN AMRO dé manier om de maatschappij verder te brengen. En STRAAT maakt zich sterk voor gelijke kansen voor vrouwelijke kunstenaars.
Het percentage vrouwelijke artists bij STRAAT was onder 20%. Dit percentage kon meegroeien met de reeds ingezette beweging en toewijding op dit onderwerp. Een mooie uitdaging voor dit partnership. Een uitdaging met een positieve boodschap, die aansluit bij de sponsorstrategie, uit te voeren op een manier die past bij het profiel van het museum en de achterban.