Shortlist Sponsorcase Maatschappij – editie 2022

De vakjury Maatschappij bestaat uit de volgende professionals:

. Arno Schikker, Boskalis (voorzitter)
. Francine Hijmans, Stichting De Noordzee
. Wim de Jong, Salesforce
. Youri van Rijswijk, Players United
 
De vakjury was blij met de hoeveelheid inzendingen; zij heeft deze allemaal uitvoerig bekeken én beoordeeld en een shortlist van de beste cases samengesteld. Dat zijn de onderstaande drie cases.

De Volksbank en NLvoorelkaar – Samen sterk voor vrijwilligerswerk

Bij de Volksbank draait het niet alleen om geld maar ook om een beter Nederland, waarin we er zijn voor elkaar. Als maatschappelijke bankgroep willen we echt iets betekenen voor mensen. Om onze belofte ‘beter voor elkaar’ waar te maken sponsoren we het vrijwilligersplatform NLvoorelkaar. Het is een van de manieren waarop we als maatschappelijke bank investeren in een beter Nederland. Niet alleen met geld maar ook met tijd. Zo worden de 3500 medewerkers van de Volksbank aangemoedigd zich -onder werktijd- vrijwillig in te zetten voor een ander. Enthousiasmeren we klanten van onze vier bankmerken SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen om mee te doen. En activeren we heel Nederland met een campagne door te laten zien hoe laagdrempelig en leuk vrijwilligerswerk kan zijn. We geloven dat je met een uurtje vrijwilligerswerk al een wereld van verschil kunt maken. Want een uurtje is al heel veel waard en met alle uurtjes opgeteld maken we Nederland echt beter voor elkaar. De 3 maanden campagnevoering hebben bij NLvoorelkaar geleid tot veruit de beste impact maanden ooit, met gemiddeld 60% meer online matches. Met elkaar hebben we 57.741 extra uurtjes vrijwilligerswerk gerealiseerd. 

De Vriendenloterij en Stichting Gehandicapte Kind – De Bijzondere Eredivisie (DBE)

Er zijn op dit moment ongeveer 5600 kinderen die G (gehandicapte) -voetbal beoefenen. Dit zijn kinderen die, net als kinderen zonder beperking, dromen van het uitkomen voor hun favoriete club. Met de Bijzondere Eredivisie wordt deze droom werkelijkheid. Iedereen kan zien dat het ook mogelijk is om op het hoogste niveau te spelen als je een beperking hebt. Het is de eerste competitie ter wereld waarin kinderen met verschillende beperkingen uitkomen voor hun favoriete betaald voetbalclub. 

De Bijzondere Eredivisie maakt bijzondere voetbaldromen waar. Waar ze een basisplek hebben bij de beste clubs van Nederland en voluit mee kunnen doen bij zoveel mogelijk activiteiten binnen deze club. Geluk staat in de schijnwerpers. Niemand staat buitenspel. Vriendschappen en vaardigheden ontstaan met elk balcontact. Trots, plezier en gezondheid zorgen voor voorsprong en winst. Zo laat de Bijzondere Eredivisie ieder kind zelfs de moeilijkste wedstrijd winnen! 

De Bijzondere Eredivisie is een initiatief van Stichting Het Gehandicapte Kind en wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. We hopen hiermee meer kinderen met een handicap te inspireren om ook te gaan sporten/voetballen.

ING en KNVB – Niemand Buitenspel

1,4 miljoen huishoudens in Nederland hebben schulden, waarvan ruim 600.000 problematische schulden! Als financiële dienstverlener heeft ING financiële gezondheid hoog in het vaandel staan. Mede daarom is het ‘Niemand Buitenspel programma’ gestart; een initiatief van ING in samenwerking met de KNVB, De Nederlandse Schuldhulproute, Geldfit, SchuldenlabNL en De Voorzieningenwijzer om huishoudens in Nederland met (kleine) geldzorgen te helpen om te kunnen (blijven) voetballen. 

Het programma bestaat uit de hulp van Financieel contactpersonen bij amateurclubs, de website www.geldfit.nl/voetbal waarbij mensen álle regelingen per gemeente kunnen vinden en aanvragen. Op deze site kunnen mensen ook een test maken van Geldfit om te zien hoe ze er financieel voor staan. Tot slot werken we met landelijke communicatie, waaronder een TV-commercial met OranjeLeeuwinnen Lieke Martens / Aniek Nouwen en voetbalinfluencer en ambassadeur Soufiane Touzani. 

In het voorjaar van 2022 zijn we gestart met een pilot met 25 amateurclubs. In korte tijd (binnen een halfjaar) is het programma – mede door de tijdgeest (steeds meer mensen hebben schulden en hebben moeite om de contributie en voetbalkleding te betalen) gegroeid naar 525 deelnemend amateurclubs met ruim 400 Financieel contactpersonen. Mede door de landelijke communicatie en always-on aanpak kent 1 op de 4 Nederlanders, en 1 op de 3 voetballiefhebbers het programma ‘Niemand Buitenspel’. De campagnepagina ‘Niemand Buitenspel’ is binnen een half jaar door ruim 150.000 unieke bezoekers bezocht en het belangrijkste: ruim 3.500 mensen zijn binnen een half jaar geholpen met het checken en aanvragen van lokale regelingen.

Meer nieuwsberichten

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven over de aankomende editie van de SponsorRingen?