Shortlist Sponsorcases Sport – editie 2022

De vakjury Sport  bestaat uit de volgende professionals:

. Pieter Kuijpers, Teamplayers Concept (voorzitter)
. Nicole Bekkers, KNVB
. Carola Ticheler, NN
. Erik Wiese, ACE
. Ben Spanjaard, Fanalists

Het niveau van de inzendingen was wederom hoog dit jaar. Ook was de jury blij verrast door de brede subtop met inzendingen die niet ver uit elkaar lagen. De ingezonden cases zijn door de vakjury met zorg teruggebracht tot een shortlist van drie cases. Het besluit over wie welke kleur SponsorRing wint is nu aan de hoofdjury en wordt mede bepaald door de presentatie van de case op woensdag 15 maart. Bekijk de samenstelling van bestuur en hoofdjury SponsorRingen hier. Tijdens de Awardshow in juni 2023 worden de winnaars bekend gemaakt.

Ajax x Adidas | Three Little Birds zingen het hoogste lied

Ajax introduceerde in seizoen 2021-2022 de Three Little Birds-collectie (3LB). De collectie kreeg wereldwijd aandacht en werd de succesvolste shirtintroductie ooit. 

De collectie is ontwikkeld op basis van clubcultuur. In 2008 omarmden Ajax-supporters het Three Little Birds-lied van Bob Marley. Het groeide uit tot een iconisch supporterslied, en de inspiratie voor het derde tenue van 21-22. Ajax en adidas werkten (in samenwerking met erven Marley) twee jaar aan de totstandkoming van 3LB. Het voetbaltenue en trainingskleding, maar ook lifestyle-items zoals sneakers en sweaters, bleken een schot in de roos. Bij liefhebbers in alle soorten en maten. Van Amsterdam tot NYC, van jong tot oud, van Ajacieden tot internationale voetballiefhebbers, en van Marley-fans tot straatcultuur-iconen en internationale beroemdheden.

De introductie en activaties gedurende het jaar zaten ingenieus in elkaar. De “Every little thing is gonna be alright”-boodschap van het liedje bleek om meerdere redenen toepasselijk. Zo verbood de UEFA om te spelen met de drie vogeltjes op het shirt, daar werd slim op ingehaakt waardoor 3LB ook gedurende het seizoen onder de aandacht bleef.

De verkoop van de collectie overtrof alle verwachtingen. Naast de goede ontvangst en verkoop, waren er ook positieve neveneffecten. Zo werd Ajax internationaal verder op de kaart gezet en kwamen de internationale vraag en distributie op een hoger niveau, wat ten goede komt aan toekomstige introducties. En de Three Little Birds werden nog meer dan daarvoor onderdeel van de clubcultuur. Ook in de toekomst zingen ze, in het stadion en ver daarbuiten, het hoogste lied.

The Masterpiece – Team Jumbo-Visma / AGU

Het meest spraakmakende wielershirt ooit?

Ook in 2022 moest Team Jumbo-Visma van de ASO tijdens de Tour de France met een ander tenue rijden door de gelijkenissen van hun reguliere tenue met de gele leiderstrui.  

Hierdoor ontstond een extra podium voor de ploeg en kledingpartner AGU om zichzelf aan de wereld te presenteren. Beide merken zijn trots op hun Nederlandse roots en willen uitdragen hoe ze beiden structureel, minutieus en op innoverende wijze werken aan het beste eindresultaat. We vonden inspiratie in de Hollandse meesters, die ook eindeloos schaafden aan hun meesterwerken. Het resultaat was een door Artificial Intelligence gecreëerd shirt, gebaseerd op de werken van Rembrandt, Van Gogh en Vermeer: The Masterpiece.

Ook partners als Jumbo, Skoda en Shimano haakten aan op de thematiek met eigen campagnes. En toen het team eenmaal met het shirt in de Tour verscheen en op ongekende wijze successen behaalde, was het plan voltooid. The Masterpiece werd een begrip en het shirt werd een wereldwijd symbool voor het bijzondere sportieve succes van de ploeg.

Energiedirect.nl – PSV Walk of Fame

Na zes seizoenen hoofd- en rugsponsorschap van PSV, neemt energiedirect.nl afscheid van het shirt. Daarom ontwikkelen we een campagne waarbij we fans dichter bij de club en ons merk brengen en laten zien dat we ook na deze periode actief verbonden blijven aan PSV. We hebben daarom als ‘leukste sponsor van PSV’ een blijvende en sympathieke herinnering aan de club en fans gegeven. Door de jaren heen hebben grote voetballers het PSV-shirt gedragen, om er daarna afscheid van te nemen. Helden die wij én de fans niet zijn vergeten. Om hen te eren openen we de eerste ‘voetbal Walk of Fame’ van Nederland: de PSV Walk of Fame.

Meer nieuwsberichten

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven over de aankomende editie van de SponsorRingen?