Goud in categorie Maatschappij

De Hoofdreiscoupé

Goud in categorie Maatschappij voor NS en Alzheimer Nederland: De Hoofdreiscoupé

NS en Alzheimer Nederland hebben, als onderdeel van hun langdurige samenwerking, De Hoofdreiscoupé opgezet. Hierbij wordt voor mensen met dementie de vertrouwde treinreis letterlijk teruggebracht in verpleeghuizen. Bewoners kunnen opnieuw ervaren hoe het was om met de trein te reizen zonder daar de deur voor uit te hoeven. Een tot in detail nagebouwde treincoupé gaat een jaar lang verpleeghuizen door heel het land langs. Door de herkenbaarheid van de coupé, ook via beeld, geluid en geuren, komen wellicht leuke herinneringen boven. Een campagne die zich richt op zowel eigen personeel als ov-reizigers.

Uit het Juryrapport

Een relevante case die de kern van de categorie Maatschappij én het hart van mensen raakt. De case is compleet, afgerond en fantastisch ingevuld. Het heeft ook intern veel impact door de wijze waarop het NS-personeel betrokken is via trainingen. Ondanks het feit dat kwantitatief slechts een beperkt aantal mensen met dementie en hun familieleden is bereikt, is het bereik wel groter door de media-aandacht en de bewustwording onder het personeel. Bovendien is het mooi te zien dat er permanente coupés in verpleeghuizen worden ingericht. Een concept dat direct bijdraagt aan de levensvreugde van patiënten en met een natuurlijke fit met de corebusiness van NS.

Zilver 2021

• ABN AMRO: De club van morgen begint vandaag

Brons 2021

• Readification: de Leescoalitie en Ubisoft