Specialisme Innovatie

WAANZINNIGE BOOMHUT CHALLENGE

Winnaar specialisme innovatie voor Stichting CPNB, Oerrr (natuurmonumenten) en Minecraft: Waanzinnige boomhut challenge

Het thema van de Kinderboekenweek was afgelopen jaar Gi-Ga-Groen. Dit thema speelt in op twee zaken die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen: lezen en buitenspelen. Het Kinderboekweekgeschenk was dit jaar daarom, geheel in stijl, het boek De Waanzinnige Boomhut. Om de Kinderboekenweek onder de aandacht te brengen bij zo veel mogelijk kinderen, lanceerden CPNB en OERRR een online-activatie op Minecraft, het gameplatform waar kinderen massaal hun vrije tijd doorbrengen. Opdracht was een waanzinnige boomhut te bouwen.

Uit het Juryrapport

Ook dit jaar lukt het CPNB om een activatie rondom kinderen en lezen tot een succes te maken en de aandacht van de jury van de SponsorRingen te trekken. De jury vindt het knap dat drie compleet verschillende activiteiten die op het eerste gezicht onverenigbaar lijken, toch in één activatie verenigd zijn: lezen, gamen en buiten spelen. Dat is op zichzelf al een innovatieve aanpak en een succesvolle manier om jongeren meer te laten lezen. Dat vindt de jury gedurfd en knap gedaan. De jury juicht de investering in dit doel en het bedenken van dit soort innovatieve manieren en samenwerkingen toe. Het samenbrengen van CPNB, Minecraft en OERRR heeft geleid tot een zeer relevante en innovatieve samenwerking. De jury ziet de case overigens niet als innovatie volgens de pure definitie van de SponsorRingen, aangezien er geen sprake is van een bestaande sponsoractiviteit. De resultaten in de inzending gaan vooral over Minecraft en zeggen onvoldoende over de resultaten over het doel van de samenwerking (lezen en buiten spelen). Dat vindt de jury een gemiste kans.