Goud in categorie Cultuur – ABN AMRO & Women in street art
Bij de herinrichting van zijn culturele sponsorportefeuille heeft ABN AMRO het thema ‘gelijke kansen voor vrouwen’ centraal gezet. ABN AMRO is een partnership aangegaan met street art-museum STRAAT Museum, een jong museum voor een relatief onbekende kunstvorm, met levende kunstenaars. Centraal in de samenwerking stond de expositie ‘Women in Street Art’, met vrouwelijke artiesten in de spotlight en aandacht voor gendergelijkheid.
Volgens de jury
Een maatschappelijk belangrijk project als vervolg op het onderzoek dat in 2022 is gedaan samen met WOMEN Inc. (en in 2023 een SponsorRing won). Het is weliswaar kleinschalig, maar authentiek met een goede uitwerking. Het raakt een veel minder traditionele culturele doelgroep zowel in bezoekers als in (vrouwelijke) makers. Daarnaast positioneren ABN AMRO en STRAAT vrouwelijke kunstenaars vanuit gelijkwaardigheid. Een extreem belangrijk topic in de culturele sector. Daardoor vinden wij dat deze case een prijs verdient. Wat de jury jammer vindt is dat het thema gelijke beloning niet benoemd wordt, terwijl dat vorig jaar juist een van de speerpunten was.
Zilver
- Vermeer Tentoonstelling (KPN & Rijksmuseum)